Методична робота - це систематична колективна та індивідуальна діяльність
педагогічних працівників, спрямована на удосконалення їхньої кваліфікації та
професійної майстерності.
Здійснювати керівництво та організацію методичної роботи
мають право найбільш кваліфіковані і досвідчені педагогічні працівники з
відповідною фаховою підготовкою, що мають педагогічні звання: "старший
вчитель”, "старший викладач”, якщо їхня методична діяльність проводиться в
межах одного освітнього закладу та "вчитель-методист”, "викладач-методист”,
"вихователь-методист”, якщо вона поширюється на інші навчально-виховні заклади.
Основні завдання і зміст методичної роботи
Основні
завдання і зміст методичної роботи педагогічними працівниками в дошкільних,
загальних середніх та позашкільних закладах освіти включають такі напрямки:
а) керівництво роботою методичних об'єднань закладу освіти та координацію
їхньої діяльності;
б) вивчення рівня освітньо-кваліфікаційного забезпечення навчально-виховного
процесу кадрами з відповідною базовою і повною вищою педагогічною освітою;
в) створення організаційних умов для безперервного вдосконалення фахової
освіти і кваліфікації педагогічних працівників;
г) проведення системи методичних заходів, спрямованих на розвиток. творчих
можливостей педагогів, виявлення перспективного педагогічного досвіду та
участь у його вивченні, узагальненні та впровадженні;
ґ) залучення педагогів, авторів методичних винаходів і
раціональних педагогічних пропозицій у галузі методики навчання і виховання
до навчально-методичної та дослідної роботи в статусі методистів-кореспондентів
відповідних кафедр інститутів післядипломної освіта (удосконалення вчителів),
до конкурсів педагогічної майстерності тощо;
д) апробація та впровадження освітніх технологій та
систем;
е) аналіз умов забезпечення психофізичного здоров'я дітей
та учнів, стану викладання предметів і навчальних курсів та учнів, стану
викладання предметів і навчальних курсів та вироблення рекомендацій щодо
приведення їх у відповідність до встановлених державними стандартами освіти
вимог;
є) створення умов для збереження, систематичного
поповнення та ефективного використання педагогічними працівниками закладу освіти
методичного фонду літератури, дискет, аудіо та відеоматеріалів;
ж) координація індивідуального змісту методичної роботи
освітнього закладу зі змістом діяльності методичних, науково-методичних
установ.
Методичний кабінет і методичні об'єднання закладу освіти.
1. Методичний кабінет закладу освіти є колегіальним методичним
органом, що поєднує державне управління і громадське самоврядування
спеціалістів з відповідною педагогічною освітою та об'єднуючим центром
методичної роботи закладу дошкільної, загальної середньої, позашкільної освіти.
2. Методичний кабінет закладу освіти об'єднує в методичну
колегію керівників методичних об'єднань, членів-адміністрації закладу освіти,
представників методичної служби району, міста, області, республіки.
3. До складу методичної колегії шкільного, позашкільного,
дошкільного методичного кабінету, відповідного освітнього закладу входять:
а) керівник освітнього закладу (директор, заступник
директора з:
навчально-виховної,
виховної роботи, завідуючий дошкільним закладом, методист-вихователь) — за
посадою;
б) методисти районного (міського) методичного кабінету,
інституту післядипломної освіти (удосконалення вчителів) — за
згодою.
Склад методичної колегії визначається і затверджується
наказом керівника закладу освіти із врахуванням обов'язкової умови, за якою
кількість членів, що входять до її складу за посадою (п. "а”) та за
згодою (п. "б”), в сумі не може бути більшою за число обраних голів, методичних
об'єднань загальноосвітнього, позашкільного, дошкільного закладу.
4. Методичні об'єднання
педагогічних працівників створюються в освітніх закладах при наявності трьох і
більше спеціалістів одного фаху. або одного професійного спрямування в межах
певної спеціальності.
5. Кожне методичне об'єднання
відкритим голосуванням обирає керівника (голову) на період до 2-х років.
6. Основною
організаційною формою методичної роботи в освітньому закладі є засідання
колегії методичного кабінету і методичних об'єднань педагогічних працівників.
Протягом одного навчального року проводиться не менше 6-ти
засідань методичної колегії та кожного методичного об'єднання закладу освіти;
Планування методичної роботи
План методичної роботи освітнього закладу складається на один навчальний
рік і спрямовується на поліпшення науково-теоретичної, методичної та практичної
підготовки вчителів. Він обов'язково-враховує зміст і заходи методичної
діяльності відповідних науково-методичних, методичних установ.
Структура плану включає календарно-тематичне планування засідань і заходів:
1.
Методичного кабінету і його колегії.
2. Методичних об'єднань, що входять до його складу. Річний
план роботи закладу освіти, план роботи методичного об'єднання визначають зміст
методичної роботи;
Планування
внутрішньої методичної роботи освітнього закладу включає такі форми:
— методичні об'єднання, творчі групи, школи перспективного
педагогічного досвіду;
— семінари, семінари-практикуми, педагогічні читання,
методичні конференції тощо;
— самоосвіту, стажування, наставництво, консультації тощо.
Керівник закладу освіти, його заступники вивчають і аналізують стан
навчально-виховного процесу, створюють умови для підвищення фахового рівня
вчителів, забезпечують участь всіх педагогічних працівників закладу освіти у
методичній роботі, сприяють заохоченню вчителів відповідно до результатів
їхньої роботи. На підставі відповідного подання методичного об'єднання в заклад
освіти його керівник надає педагогічним працівникам методичний день один раз на
тиждень.
Участь у методичній роботі є професійним обов'язком
кожного педагогічного працівника.
Керівництво методичною роботою закладів освіти
Керівництво методичною роботою закладів освіти здійснюється районними
(міськими) методичними кабінетами та об'єднаннями, які очолюють найбільш
кваліфіковані і досвідчені педагоги, що мають педагогічні звання
"вчитель-методист”, "викладач-методист”, "вихователь-методист”;
методисти-кореспонденти відповідних кафедр-інститутів післядипломної освіти
(удосконалення вчителів), методисти. Керівництво і організацію методичної
роботи в межах району або міста здійснює районний (міський) методичний кабінет,
який працює згідно з Положенням, затвердженим Міністерством освіти-України, а в
Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі організовує
та проводить методичну роботу з педагогічними працівниками регіону відповідний
інститут післядипломної освіти (удосконалення вчителів).
У державі керівництво методичною роботою безпосередньо-здійснює Міністерство
освіти України через Інститут змісту і методів навчання. Державну академію
керівних кадрів освіти.
|