Структура змісту досвіду:
1. Вступ (коротке обґрунтування актуальності
досвіду, оцінка сучасного стану проблем, ціль роботи над проблемою,
взаємозв'язок із сучасними науковими дослідженнями, можливості педагогічного
досвіду в усуненні недоліків, утруднень, протиріч масової педагогічної
практики).
2. Нормативно-правова база (короткий огляд
документів з проблеми).
3. Теоретична основа досвіду (короткий анотований
огляд літератури).
4. Технологія досвіду містить у собі наступні
компоненти:
- узагальнені схеми (моделі) реалізації педагогічних, ідей у системі
навчання;
- формулювання ведучої ідеї досвіду (короткий витяг із нормативного
документа чи теорії з проблеми);
- формулювання гіпотези педагогічного дослідження (прогнозовані
шляхи досягнення результату, обґрунтування цінності досвіду);
- постановка цілей і задач досвіду;
- розкриття сутності досвіду (короткий виклад інформації щодо
дослідження проблеми);
- ілюстративний опис узагальнень моделі реалізації досліджуваної
технології (форм, методів, прийомів).
5. Результативність досвіду:
- результати анкетування;
- експертна оцінка уроку (педагогічної діяльності в цілому) учителя
батьками, педагогами, учнями;
- результати контрольних зрізів з предмету;
- результати тестування учнів з метою вивчення
динаміки реалізації особистісних якостей школярів (емоційна сфера, мотиви
навчальної діяльності, соціальна сфера, пізнавальна, вольова сфера і т.
і.);
- рівень сформованості основних компетенцій учнів.
Результативність
діагностичної роботи з вивчення ППД оформляється у вигляді таблиць, діаграм і з
коротким аналітичним коментарем.
6. Висновки (розміщаються на окремому листі).
У висновках дають оцінку
результатам роботи, розкривають можливості їхнього використання, відзначають
наукову новизну і соціальну цінність проблеми.
7. Рекомендації
У рекомендаціях визначають
подальші шляхи роботи для більш глибокого вивчення проблеми, приділяючи основну
увагу пропозиціям щодо ефективного використання результатів дослідження.
Рекомендації повинні носити конкретний характер і бути цілком підтверджені
даною роботою. За необхідністю рекомендації можуть спиратися на додаткові
матеріали, що приводяться в додатках.
8.
Список рекомендованої літератури з проблеми.
9. Вимоги до додатків.
Додатки містять матеріал, що необхідний для
розкриття повноти досвіду. У додатках можуть бути включені ілюстрації,
дидактичний матеріал, фотографії, описи методик, комп'ютерних програм,
авторських програм варіативного компонента, індивідуальних програм для школярів
з предмету, розроблених у процесі виконання роботи, творчі роботи учнів, а
також таблиці, діаграми, що ілюструють результативність досвіду. Варто звернути
увагу на обов'язкове включення системи розробок уроків з визначеної теми і
позакласних заходів, що є міні-моделлю, проекцією педагогічних ідей у системі
навчання.
Систему розробок уроків
рекомендується супроводжувати методичним аналізом теми, що складається з
наступних компонентів: основна ідея теми, основні змістовні лінії теми, основна
мета (дидактична, розвиваюча, виховна), основні вимоги до знань і умінь, методи
роботи.
Варто звернути увагу на
домінування у шкільній практиці репродуктивного досвіду, заснованого на
удосконаленні професійної майстерності вчителя. Звідси і низькі результати
участі педагогів у конкурсах «Учитель року», перевага стихійного ППД,
інертність педагогів у поширенні педагогічних ідей за допомогою мультимедіа.
|