Планування
роботи дошкільного
навчального закладу - процес визначення конкретних цілей, завдань, змісту,
форм, методів, засобів досягнення намічених перспектив на певний відрізок часу.
Його мета - забезпечити гармонійний, різнобічний розвиток особистості дитини з
орієнтацією на її цінності та інтереси, збереження дитячої субкультури.
В основу планування освітнього процесу покладені
такі принципи:
науковості, актуальності, свободи вибору, цілісності та логічності,
перспективності, наступності, систематичності, повторності, концентричності та
достатності змісту, реальності заходів.
Планування може бути перспективне і поточне.
Перспективне планування визначає завдання і зміст роботи
закладу або його підрозділів, методи й прийоми навчально-виховного процесу на
тривалий відрізок часу: навчальний рік, півріччя, квартал, місяць.
Основною формою перспективного планування
дошкільного навчального закладу є річний план його роботи.
Поточне (календарне) планування охоплює найближчий
відрізок часу -тиждень, місяць, квартал. До поточного планування відносяться
календарні плани освітньо-виховної роботи педагогічних працівників.
Перспективне і поточне планування розглядаються як
єдиний, нерозривний процес, складові якого взаємопов'язані за змістом.
Перспективне планування служить основою поточного.
Форма складання перспективних і поточних планів
довільна: текстова чи графічна.
Види і форми планування освітнього процесу в
дошкільному навчальному закладі визначаються і затверджуються педагогічною
радою на початку навчального року.
Річний
план роботи дошкільного навчального закладу складається на навчальний рік та оздоровчий
період, схвалюється серпневою педагогічною радою, затверджується керівником
закладу і погоджується з місцевим органом управління освітою.
У змісті плану передбачаються заходи з підвищення
рівня фахової майстерності педагогічних працівників, різні форми методичної
роботи з педагогічними кадрами, вивчення стану освітнього процесу, заходи
спільної роботи дошкільного закладу із школою та батьками, робота методичного
кабінету та адміністративно-господарська діяльність, медико-профілактичні заходи,
проведення свят, розваг, театральних дійств, гурткової роботи. Чітко вказуються
назви запланованих заходів, форми їх реалізації, строки і відповідальні за
виконання.
З метою уникнення формалізму, декларативності,
поверховості змісту частин (розділів) річного плану враховується ряд вимог:
- в аналізі
роботи закладу за минулий рік, з якого починається план, висвітлюються
результати діяльності всіх підрозділів закладу з конкретними висновками щодо
здобутків, труднощів, недоліків та причин їх виникнення;
-
основні завдання на поточний рік визначаються, виходячи із зробленого аналізу, з урахуванням можливості
розв'язання виявлених проблем. При цьому слід керуватися державною політикою в
галузі дошкільної освіти та актуальними потребами самого дошкільного закладу.
Оптимальною кількістю основних завдань є не більше 3-4 на рік (з них 1-2
завдання можуть бути новими і відображати перспективи діяльності дошкільного
закладу, а 1-2 - такими, що є продовженням раніше розпочатої роботи);
- для
підвищення рівня фахової майстерності працівників передбачаються різні
форми цієї роботи з педагогами: самоосвіта, курси підвищення кваліфікації,
атестація; календарні строки проведення, вказуються прізвища осіб;
- при плануванні методичної роботи з кадрами включаються такі її основні форми, як
педагогічні ради (3-4 на рік), семінари, семінари-практикуми, консультації,
обмін досвідом (взаємовідвідування, відкриті покази роботи тощо) та інші. Всі
форми методичної роботи плануються в системі на засадах діагностування і
диференціації з урахуванням рівня загальної і професійної культури педагогів;
- вивчення
стану освітнього процесу планується у формі комплексних (1) і тематичних
(2-3) перевірок. В плані накреслюються основні напрямки контролю, його зміст,
види, вказуються строки і форми підведення підсумків, відповідальні;
- при плануванні організаційно-педагогічної роботи передбачаються заходи взаємодії
дошкільного закладу із школою, зокрема: спільне проведення педагогічних рад,
консультацій, батьківських зборів, колективних переглядів роботи з дітьми,
спільних свят і розваг, екскурсій та ін. До цього ж розділу включається план
роботи з батьками: батьківські збори (загальні -2-3 рази па рік, групові -2
рази на рік), лекції, консультації, вивчення досвіду сімейного виховання,
діяльність різних гуртків і шкіл родинного виховання;
- при плануванні роботи методичного кабінету визначаються заходи по його
забезпеченню методичною, науковою, енциклопедичною літературою,
наочно-дидактичними посібниками, іграшками, атрибутами, аудіовізуальними засобами,
матеріалами з вітчизняного і зарубіжного педагогічного досвіду; по створенню
тематичних каталогів, картотек, методичних рекомендацій; оформленню стендів,
виставок та ін.
- серед заходів адміністративно-господарської
діяльності передбачаються ремонт
приміщень, придбання і ремонт меблів, оснащення прогулянкових і фізкультурних
майданчиків, фізкультурних і музичних залів, медичних та
лікувально-профілактичних кабінетів, кімнат для роботи гуртків, благоустрій та
озеленення території тощо; плануються загальні збори колективу, виробничі
наради, інструктажі з працівниками дошкільного закладу.
План
роботи вихователів па
кожний день може складатися:
- за режимом першої половини дня (ранок, заняття,
прогулянка) і другої (гуртки, свята і розваги, самостійна художня діяльність,
праця, прогулянка);
- за видами дитячої діяльності (ігрова - всі види
ігор; навчальна - заняття з різних розділів програми; трудова - різні види і
форми праці; комунікативна - індивідуальні, підгрупові, колективні бесіди з
дітьми на особистісні, морально-етичні теми, організація ситуацій
міжособистісного спілкування та ін.; пізнавальна - спостереження, цільові
прогулянки, екскурсії, дитяче експериментування, досліди, читання художньої
літератури та ін.; рухова - рухливі ігри, елементи спортивних ігор та вправ,
фізкультурні свята і розваги, прогулянки - походи за межі дитячого садка,
самостійна рухова діяльність);
- за іншими, самостійно розробленими педагогами
підходами, які забезпечують виконання завдань з різних розділів програми
(наприклад, тематичний підхід).
Обов'язковою є участь обох вихователів вікової
групи у процесі планування освітньої роботи з дітьми.
Робота
музичних керівників, інструкторів з фізичного виховання, вихователів з
образотворчої діяльності та
інших спеціалістів планується окремо для кожної вікової групи та відображає
відповідні форми роботи з дітьми. Зміст планів узгоджується з планами роботи
вихователів.
Керівниками і вихователями-методистами дошкільних
навчальних закладів здійснюється систематичний контроль за плануванням
освітнього процесу та надається допомога педагогічним працівникам закладу при
розробці планів роботи. Заступник державного секретаря Г.Г.
Науменко
|