П`ятниця, 19.10.2018, 07:05Вітаю Вас Гость | RSS
Освіта-Плюс
Меню сайту
Наше опитування
Чи потрібні, на вашу думку, методисти?
Всего ответов: 261
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Каталог статей


Головна » Статті » Інструктивно-методичні листи та методичні рекомендації

Інструктивно-методичний лист МОН від 01.10.2002 №1/9-434 "Про планування освітнього процесу в дошкільному навчальному закладі" (чинний)

Планування роботи дошкільного навчального закладу - процес визначення конкретних цілей, завдань, змісту, форм, методів, засобів досягнення намічених перспектив на певний відрізок часу. Його мета - забезпечити гармонійний, різнобічний розвиток особистості дитини з орієнтацією на її цінності та інтереси, збереження дитячої субкультури.

В основу планування освітнього процесу покладені такі принципи:

науковості, актуальності, свободи вибору, цілісності та логічності, перспективності, наступності, систематичності, повторності, концентричності та достатності змісту, реальності заходів.

Планування може бути перспективне і поточне.

Перспективне планування визначає завдання і зміст роботи закладу або його підрозділів, методи й прийоми навчально-виховного процесу на тривалий відрізок часу: навчальний рік, півріччя, квартал, місяць.

Основною формою перспективного планування дошкільного навчального закладу є річний план його роботи.

Поточне (календарне) планування охоплює найближчий відрізок часу -тиждень, місяць, квартал. До поточного планування відносяться календарні плани освітньо-виховної роботи педагогічних працівників.

Перспективне і поточне планування розглядаються як єдиний, нерозривний процес, складові якого взаємопов'язані за змістом. Перспективне планування служить основою поточного.

Форма складання перспективних і поточних планів довільна: текстова чи графічна.

Види і форми планування освітнього процесу в дошкільному навчальному закладі визначаються і затверджуються педагогічною радою на початку навчального року.

Річний план роботи дошкільного навчального закладу складається на навчальний рік та оздоровчий період, схвалюється серпневою педагогічною радою, затверджується керівником закладу і погоджується з місцевим органом управління освітою.

У змісті плану передбачаються заходи з підвищення рівня фахової майстерності педагогічних працівників, різні форми методичної роботи з педагогічними кадрами, вивчення стану освітнього процесу, заходи спільної роботи дошкільного закладу із школою та батьками, робота методичного кабінету та адміністративно-господарська діяльність, медико-профілактичні заходи, проведення свят, розваг, театральних дійств, гурткової роботи. Чітко вказуються назви запланованих заходів, форми їх реалізації, строки і відповідальні за виконання.

З метою уникнення формалізму, декларативності, поверховості змісту частин (розділів) річного плану враховується ряд вимог:

- в аналізі роботи закладу за минулий рік, з якого починається план, висвітлюються результати діяльності всіх підрозділів закладу з конкретними висновками щодо здобутків, труднощів, недоліків та причин їх виникнення;

- основні завдання на поточний рік визначаються, виходячи із зробленого аналізу, з урахуванням можливості розв'язання виявлених проблем. При цьому слід керуватися державною політикою в галузі дошкільної освіти та актуальними потребами самого дошкільного закладу. Оптимальною кількістю основних завдань є не більше 3-4 на рік (з них 1-2 завдання можуть бути новими і відображати перспективи діяльності дошкільного закладу, а 1-2 - такими, що є продовженням раніше розпочатої роботи);

- для підвищення рівня фахової майстерності працівників передбачаються різні форми цієї роботи з педагогами: самоосвіта, курси підвищення кваліфікації, атестація; календарні строки проведення, вказуються прізвища осіб;

- при плануванні методичної роботи з кадрами включаються такі її основні форми, як педагогічні ради (3-4 на рік), семінари, семінари-практикуми, консультації, обмін досвідом (взаємовідвідування, відкриті покази роботи тощо) та інші. Всі форми методичної роботи плануються в системі на засадах діагностування і диференціації з урахуванням рівня загальної і професійної культури педагогів;

- вивчення стану освітнього процесу планується у формі комплексних (1) і тематичних (2-3) перевірок. В плані накреслюються основні напрямки контролю, його зміст, види, вказуються строки і форми підведення підсумків, відповідальні;

- при плануванні організаційно-педагогічної роботи передбачаються заходи взаємодії дошкільного закладу із школою, зокрема: спільне проведення педагогічних рад, консультацій, батьківських зборів, колективних переглядів роботи з дітьми, спільних свят і розваг, екскурсій та ін. До цього ж розділу включається план роботи з батьками: батьківські збори (загальні -2-3 рази па рік, групові -2 рази на рік), лекції, консультації, вивчення досвіду сімейного виховання, діяльність різних гуртків і шкіл родинного виховання;

- при плануванні роботи методичного кабінету визначаються заходи по його забезпеченню методичною, науковою, енциклопедичною літературою, наочно-дидактичними посібниками, іграшками, атрибутами, аудіовізуальними засобами, матеріалами з вітчизняного і зарубіжного педагогічного досвіду; по створенню тематичних каталогів, картотек, методичних рекомендацій; оформленню стендів, виставок та ін.

- серед заходів адміністративно-господарської діяльності передбачаються ремонт приміщень, придбання і ремонт меблів, оснащення прогулянкових і фізкультурних майданчиків, фізкультурних і музичних залів, медичних та лікувально-профілактичних кабінетів, кімнат для роботи гуртків, благоустрій та озеленення території тощо; плануються загальні збори колективу, виробничі наради, інструктажі з працівниками дошкільного закладу.

План роботи вихователів па кожний день може складатися:

- за режимом першої половини дня (ранок, заняття, прогулянка) і другої (гуртки, свята і розваги, самостійна художня діяльність, праця, прогулянка);

- за видами дитячої діяльності (ігрова - всі види ігор; навчальна - заняття з різних розділів програми; трудова - різні види і форми праці; комунікативна - індивідуальні, підгрупові, колективні бесіди з дітьми на особистісні, морально-етичні теми, організація ситуацій міжособистісного спілкування та ін.; пізнавальна - спостереження, цільові прогулянки, екскурсії, дитяче експериментування, досліди, читання художньої літератури та ін.; рухова - рухливі ігри, елементи спортивних ігор та вправ, фізкультурні свята і розваги, прогулянки - походи за межі дитячого садка, самостійна рухова діяльність);

- за іншими, самостійно розробленими педагогами підходами, які забезпечують виконання завдань з різних розділів програми (наприклад, тематичний підхід).

Обов'язковою є участь обох вихователів вікової групи у процесі планування освітньої роботи з дітьми.

Робота музичних керівників, інструкторів з фізичного виховання, вихователів з образотворчої діяльності та інших спеціалістів планується окремо для кожної вікової групи та відображає відповідні форми роботи з дітьми. Зміст планів узгоджується з планами роботи вихователів.

Керівниками і вихователями-методистами дошкільних навчальних закладів здійснюється систематичний контроль за плануванням освітнього процесу та надається допомога педагогічним працівникам закладу при розробці планів роботи.

Заступник державного секретаря                 Г.Г. Науменко
Категорія: Інструктивно-методичні листи та методичні рекомендації | Додав: Лана (09.06.2013)
Переглядів: 5001 | Теги: планування, нормативні акти, ДНЗ, дошкільна освіта | Рейтинг: 5.0/1
Всього коментарів: 0
Имя *:
Email:
Код *:
Вхід на сайт
Пошук
Увага!